درس «ولایت فقیه» آیت‏الله مصباح یزدی، بخش دوم(3)؛
ولایتِ فقیه، حق است یا تکلیف؟
اگر بپذیریم در زمان غیبت، فقیه واجد شرایط به نیابت از معصوم(ع) حق حاکمیت دارد، این سؤال پیش می‏آید که آیا فقیه، تکلیف هم دارد؟ اگر تکلیف دارد، تکلیف او مطلق است یا مشروط؟

 

 گروه سیاسی برهان؛ بر اساس نظریه‏ی ولایت فقیه، زمانی که  دسترسی به معصوم(ع) نباشد، فقیه واجد شرایط به نیابت از معصوم(ع) حق حاکمیت دارد. از این اصل استنباط می‏شود که از نظر اسلام غیر فقیه حق حاکمیت ندارد.

 
حضرت آیت‏الله مصباح یزدی براساس شیوه‏ی عقلی، از این اصل چند سؤال  فرعی را هم استخراج می‏کنند:
 
1- آیا کسی که حق حاکمیت دارد، تکلیف هم دارد؟ اگر تکلیف دارد، تکلیف او مطلق است یا مشروط؟
 
2- مردم در برابر حق حاکمیت فقها چه حق و تکلیفی دارند؟
 
در پاسخ این سوال‏ها، معظم‏له معتقدند که فقیه واجد شرایط در کنار حق، تکلیف هم دارد و وجوب این تکلیف، مشروط است؛ بدین معنا که اگر برای فقیه واجد شرایط، حق حاکمیت ثابت شد و او احساس کرد که جامعه به او نیاز دارد؛ مردم حاضر حاکمیت او را بپذیرند و در غیر این صورت فرد فاقد شرایط حاکمیت را تصدی می‏کند، وجوب اعمال حاکمیت، «تعیّن» پیدا می‏کند. اما اگر این شرایط نباشد، تکلیف فقها برای حکومت واجب «کفایی» است.
 
بنابراین آیت‏الله مصباح معتقدند این تصور که حاکمیت فقها و معصومین(ع) حقی است که ممکن است از آن استفاده نکنند، اشتباه است. بلکه این حق توأم با تکلیف است؛ یعنی حاکمیت معصومین و ولی فقیه هم حق است و هم تکلیف. این تکلیف برحسب شرایط، گاه واجب عینی است و گاه واجب کفایی./ انتهای متن/

کد مطلب: 849  |  تاريخ: ۱۳۹۰/۲/۷  |  ساعت: ۱۱ : ۳۲

نظرات ارسال شده
ارسال نظر
نام:
ايميل:
نظر شما:
ارسال
سفير فيلم
تبيين
پايگاه رصد انديشه‏هاي استرات‍‍ژيك
پايگاه هسته‏اي ايران