11071 تبیین بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مجلس خبرگان (2) تشریک‌مساعی خطّ نفاق و جبهه استکبار در القای یأس و بدبینی در نظام اسلامی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای محترم مجلس خبرگان ضمن مقایسه‌ای میان شرایط امروز کشور و صدر اسلام توجّه مردم و نخبگان را به درک شرایط و وضعیّت خاص هر دوره از نظام اسلام فراخوانده و در ضمن تشبیه وضعیت فعلی نظام جمهوری اسلامی به‌نظام اسلامی نوپای رسول خدا (ص) در مدینه، از لزوم اجتناب از القای یأس و ناامیدی و انتشار ویروس بدبینی در جامعه سخن گفتند. امری که می‌تواند دروغ دشمن را در چشم مردم راست و فعالیت مثبت نظام اسلامی را دروغ جلوه دهد. <div dir="rtl"><span style="font-size: 12px"><b>گروه سیاسی اندیشکده برهان / مرتضی خان جانی</b></span></div><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px">پس از شکست مسلمین درنبرد احد به&zwnj;واسطه&zwnj;ی عدم مقاومت و پایداری، دنیاطلبی برخی از آن&zwnj;ها و فرار عده&zwnj;ای دیگر از مسلمانان، جبهه&zwnj;ی کفر و استکبار در تحلیل خود به این نتیجه رسید که شکست در بدر باوجود نسبت یک&zwnj;سوم سپاه اسلام، صرفاً یک اتفاق بوده است و می&zwnj;توان با هجومی همه&zwnj;جانبه نظام اسلامی نوپای پیامبر اسلام (ص) را به&zwnj;زانو درآورد.</span></div><div dir="rtl">&nbsp;</div><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px">&nbsp;بر همین اساس در طراحی عملیاتی که توسّط یهود و مشخصاً قبائلی چون بنی نضیر، بنی وائل، ساکنان خیبر و... صورت گرفت در جنگی اقتصادی &ndash; نظامی به&zwnj;صورت همکاری مشترک توسّط مشرکان مکه به رهبری ابوسفیان و یهودیان از قبائل مختلف در اطراف مدینه زمینه&zwnj;های نبرد احزاب در شوال سال پنجم هجری<span dir="ltr"><font color="#0563c1">[1]</font> آغاز می&zwnj;شود.<span dir="ltr"><font color="#0563c1">[2]</font></span> برخی دیگر از اعراب غیرمسلمان نیز مشرکین و یهودیان را در این جنگ به واسطه&zwnj;ی رشوه&zwnj;هایی که دریافت کرده بودند یاری می&zwnj;کردند.<span dir="ltr"><font color="#0563c1">[3]</font></span> بنابراین در زمستان سرد آن سال شرایطی ایجاد می&zwnj;شود تا رسول خدا (ص) و مدینه که اکنون جامعه&zwnj;ی اسلامی را در بر گرفته است تحت شدیدترین محاصره&zwnj;ی اقتصادی قرار بگیرد. زیرا بدیهی است که دشمنی که قصد تهاجم به شهر مدینه را دارد باید پیش از آن زمینه&zwnj;های پیروزی خود را فراهم آورد. از این رو بسیاری از قبائل یهودی مدینه همچون بنی قَینقاع و بنی نظیر که به دلیل پیمان شکنی از شهر مدینه اخراج شده بودند<span dir="ltr"><font color="#0563c1">[4]</font></span> و <span dir="ltr"><font color="#0563c1">[5]</font></span> از دو جنبه با اسلام دشمن بودند. اول؛ رشد روز افزون اسلام و نظام اسلامی و تضعیف یهود، و ثانیاً؛ سابقه&zwnj;ی پیمان شکنی و جنگ با رسول خدا (ص) و مسلمانان. همین انگیزه&zwnj;ها کمابیش برای سایر گروه&zwnj;هایی که به قصد جنگ عازم مدینه شده بودند نیز وجود داشت. در نهایت جمعیّتی رزمی به قوای حداقل 10 هزار نفر در پشت دروازه&zwnj;های مدینه اجتماع می&zwnj;کنند. این در حالی است که تمام افرادی که در درون شهر مدینه توانایی جنگیدن دارند به 3 هزار نفر می&zwnj;رسند.<span dir="ltr"><font color="#0563c1">[6]</font></span> همچنین دو سپاه از حیث تجهیزات نظامی متوازن نیستند.<span dir="ltr"><font color="#0563c1">[7]</font></span></span></span></div><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px">قرآن شرایط سخت تحمیلی بر مسلمین را در آن روز اینگونه روایت می&zwnj;کند:</span></div><div dir="rtl">&nbsp;</div><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px">&laquo;إِذْ جاؤُکُمْ مِنْ فَوْقِکُمْ وَ مِنْ أَسْفَلَ مِنْکُمْ وَ إِذْ زاغَتِ الْأَبْصارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَناجِرَ وَ تَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا<span dir="ltr">(10) </span>&nbsp;هُنالِکَ ابْتُلِی الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزالاً شَدیدا ً<span dir="ltr">(11)</span>&raquo;</span></div><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px">&laquo;آن گاه که از طرف بالا و پایین (شهر) تان به شما روی آوردند ، و آن گاه که چشم&zwnj;ها (از غایت ترس مانند چشم غش زدگان) کج شد و دل&zwnj;ها به حنجره&zwnj;ها رسید و به خداوند گمان&zwnj;های ناروا می&zwnj;بردید<span dir="ltr">.&nbsp;</span>در آن هنگام مؤمنان آزمایش شدند و سخت متزلزل و مضطرب گشتند.&raquo;</span></div><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px">رهبر معظم انقلاب اسلامی در توضیح وضعیّت مسلمین در آن برهه می&zwnj;فرمایند:</span></div><div dir="rtl">&nbsp;</div><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px">&laquo;امروز خب مشاهده می&zwnj;کنید دیگر؛ همه&zwnj;ی دنیاپرستان و قدرت&zwnj;طلبان و جنایت&zwnj;کاران و اهل زور و ظلم و طغیان در سرتاسر عالم، در رده&zwnj;های مختلف اقتدار، در مقابل جمهوری اسلامی صف کشیده&zwnj;اند و حمله هم کرده&zwnj;اند و دارند از همه&zwnj;ی جوانب حمله هم می&zwnj;کنند؛ عین همین قضیّه در جنگ احزاب اتّفاق افتاد. خب همه&zwnj;ی جمعیّت مدینه آن روز شاید به ده هزار نفر نمی&zwnj;رسید؛ زن و مرد و کوچک و بزرگ و بچّه و مانند اینها. احزاب -یعنی کفّار و مشرکین مکّه- از تمام اقوام موجود در آن منطقه، مردان زبده&zwnj;ی جنگی&zwnj;شان را انتخاب کردند، ده هزار نفر شدند! حمله کردند به مدینه؛ این قضیّه&zwnj;ی کوچکی نبود. گفتند می&zwnj;رویم مدینه، همه را قتل&zwnj;عام می&zwnj;کنیم؛ هم خود آن مدّعی نبوّت را -یعنی پیغمبر را- هم اصحابش را؛ قال قضیّه را می&zwnj;کنیم، تمام می&zwnj;کنیم قضیّه را. با اینکه دَأب پیغمبر این بود که وقتی جنگ می&zwnj;شد، این جنگ را بیاورد بیرون شهر و در شهر نمانَد، امّا این حادثه این&zwnj;قدر مُهیب و هولناک و سریع اتّفاق افتاد که پیغمبر مجال نکرد نیروهای خودش را ترتیب بدهد و بیاورد آماده کند برای مثلاً یک بسیجِ بیرون شهر مدینه، مجبور شد [دُور] شهر مدینه را خندق بزند که به جنگ خندق معروف است. حادثه&zwnj;ی بسیار مهمّی بود. خب مؤمنین در مقابل این حادثه قرار گرفتند.&raquo;<span dir="ltr"><font color="#0563c1">[8]</font></span></span></div><div dir="rtl">&nbsp;</div><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px"><div class="inbodySotitr"><div class="sotText"><div dir="rtl" align="center"><span style="color: #ff6600"><span style="font-size: 12px"><b>فارغ از جبهه&zwnj;ای که در مقابل اسلام و رسول خدا صف آرایی کرده&zwnj;اند و اقتصاد و امنیّت مدینه را مختل نموده&zwnj;اند، گروهی نیز در داخل جامعه&zwnj;ی اسلامی وجود دارند که قرآن از ایشان به &laquo;منافقین&raquo; و &laquo;کسانی که در قلبهایشان مرض است&raquo; تعبیر می&zwnj;کند. این جریان در واقع کسانی هستند که هر چند شهروند جامعه&zwnj;ی اسلامی محسوب می&zwnj;شوند امّا بسیاری از اهداف و روش&zwnj;های خود را با جریان مستکبر دشمن رسول خدا (ص) منطبق می&zwnj;بینند. از این رو در زمانی که شرایط را برای فشار بر پیامبر و نظام اسلامی مهیّا می&zwnj;بینند خط تولید و القای یأس و تردید را برای پراکندن و متفرّق نمودن مردم از اطراف پیامبر (ص) را در پی می&zwnj;گیرند.</b></span></span></div></div></div></span></div><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px">&nbsp;</span></div><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px">فارغ از جبهه&zwnj;ای که در مقابل اسلام و رسول خدا صف آرایی کرده&zwnj;اند و اقتصاد و امنیّت مدینه را مختل نموده&zwnj;اند، گروهی نیز در داخل جامعه&zwnj;ی اسلامی وجود دارند که قرآن از ایشان به &laquo;منافقین&raquo; و &laquo;کسانی که در قلب&zwnj;هایشان مرض است&raquo; تعبیر می&zwnj;کند. این جریان در واقع کسانی هستند که هر چند شهروند جامعه&zwnj;ی اسلامی محسوب می&zwnj;شوند امّا بسیاری از اهداف و روش&zwnj;های خود را با جریان مستکبر دشمن رسول خدا (ص) منطبق می&zwnj;بینند. از این رو در زمانی که شرایط را برای فشار بر پیامبر و نظام اسلامی مهیّا می&zwnj;بینند خط تولید و القای یأس و تردید را برای پراکندن و متفرّق نمودن مردم از اطراف پیامبر (ص) را در پی می&zwnj;گیرند.</span></div><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px">در واقع وجود تحریم اقتصادی در کنار تهدید نظامی بهانه&zwnj;ای می&zwnj;شود تا جریانات معاند در درون شهر مدینه به دنبال اغتشاش و مسئله سازی برای تضعیف موقعیّت پیامبر (ص) و شکست ایشان در برابر استکبار باشند. بنابه نقل&zwnj;های تاریخی درزمانی که پیامبر و سایر مؤمنین با ایجاد استحکامات نظامی مناسب و آرایش درخور دفاعی توانستند دشمن مستکبر را در پشت دروازه&zwnj;های مدینه متوقّف نمایند، عده&zwnj;ای منافقان مسائل اقتصادی، رفاهی و حتّی امنیّت داخلی را به چالشی برای جامعه&zwnj;ی اسلامی و شخص رسول خدا (ص) مبدّل نمودند. در موردی شخصی که از افراد با سابقه در اسلام و از اهالی بدر شمرده می&zwnj;شد به طور علنی به مقابله با پیامبر برخاسته و به ترویج خطّ یأس در میان مردم می&zwnj;پردازد. بنابر نقل طبری و یعقوبی &laquo;مُعَتّب بن قُشیر&raquo;، از منافقان، گفت که محمد به ما وعده&zwnj;ی گشایش قصرهای کسری و قیصر را می&zwnj;داد، در حالی که اکنون کسی برای قضای حاجت هم جرأت بیرون رفتن ندارد<span dir="ltr">!</span><span dir="ltr"><font color="#0563c1">[9]</font></span> این عبارت بسیار مشابه سخن کسانی است که در چالش&zwnj;های امروز اقتصاد در نظام جمهوری اسلامی با درشت نمایی خط بدبینی و یأس می گویند نظامی که روزی در صدد صادر کردن انقلاب خود بود امروز در تأمین مایحتاج بهداشتی نوزادان خود نیز درمانده است. </span></div><div dir="rtl">&nbsp;</div><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px">قرآن کریم نیز با تمرکز بر همین خط دشمنان علی الظاهر موجّه داخلی به تبلیغات منفی ایشان علیه رسول خدا (ص) در برهه&zwnj;ی جنگ احزاب اشاره می&zwnj;کند:</span></div><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px">&laquo;وَ إِذْ یقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذینَ فی&rlm; قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ إِلاَّ غُرُوراً (12)&raquo;</span></div><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px">&laquo;و (به یاد آر) زمانی که منافقان و کسانی که در دل&zwnj;هایشان بیماری ( ضعف ایمان ) است می&zwnj;گفتند: خدا و رسولش به ما جز وعده&zwnj;ای فریبنده نداده&zwnj;اند.&raquo;<span dir="ltr"><font color="#0563c1">[10]</font></span></span></div><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px">رهبر معظم انقلاب اسلامی در توصیف شرایط جامعه&zwnj;ی نبوی در آن روز می&zwnj;فرمایند:</span></div><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px">&laquo;کسانی که دلهایشان مریض بود، این&zwnj;ها گفتند که پیغمبر به ما راست نگفت، گفت شما پیروز می&zwnj;شوید؛ بفرما! لشکر دشمن آمده و دارد می&zwnj;آید، پدر ما را در می&zwnj;آورند. یعنی یأس و ناامیدی و خودکم&zwnj;بینیِ در مقابل دشمن و یک گرایش قلبی پنهان به دشمن در آنها وجود داشت.&raquo;<span dir="ltr"><font color="#0563c1">[11]</font></span></span></div><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px">همین خطّ فکری است که با نفی &laquo;مقاومت&raquo; و تئوری ایستادگی در برابر قدرت مادی کفر بنا دارد مقاومت را در شهر مدینه شکسته و شهر را به یکباره تسلیم جریان کفر نماید. آنچه این ایده را در جامعه&zwnj;ی مدینه می&zwnj;تواند تقویّت کند، عهد شکنی قبیله بنی قریظه در پشت جبهه و درون شهر است. به دنبال نقض عهد یهودیان بنی قریظه و ایجاد اتحاد میان انان و مشکرین مهاجم به مدینه مطابق برخی اخبار این احتمال وجود داشت که حدود سه هزار نفر از مشرکین از راه قلعه&zwnj;ی بنی قریظه وارد در شهر مدینه شده و از پشت به مسلمین حمله نمایند. برای دفع این خطر، رسول خدا (ص) 500 نفر از مسلمین را برای حفاظت از راه&zwnj;های محتمل</span></div><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px">&nbsp;حمله&zwnj;ی یهودیان و مشرکین از جانب بنی قریظه به آنجا فرستادند و توانستند امنیّت را برقرار سازند.<span dir="ltr"><font color="#0563c1">[12]</font> امّا همین سایه&zwnj;ی جنگ موهوم داخلی برای بهانه تراشی و تردید در مقاومت توسّط منافقان کفایت می&zwnj;کرد. قرآن در این باره می&zwnj;فرماید:</span></span></div><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px">&laquo;وَ إِذْ قالَتْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ یا أَهْلَ یثْرِبَ لا مُقامَ لَکُمْ فَارْجِعُوا وَ یسْتَأْذِنُ فَریقٌ مِنْهُمُ النَّبِی یقُولُونَ إِنَّ بُیوتَنا عَوْرَةٌ وَ ما هِی بِعَوْرَةٍ إِنْ یریدُونَ إِلاَّ فِراراً<span dir="ltr"> (13) <span dir="rtl">وَ لَوْ دُخِلَتْ عَلَیهِمْ مِنْ أَقْطارِها ثُمَّ سُئِلُوا الْفِتْنَةَ لَآتَوْها وَ ما تَلَبَّثُوا بِها إِلاَّ یسیراً</span></span> (14)&raquo;<span dir="ltr"><font color="#0563c1">[13]</font></span></span></div><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px">&laquo;و (یاد کن) آن هنگام که گروهی از آنها گفتند: ای اهل مدینه (این میدان) عرصه مقاومت شما نیست (و گرنه همه کشته می&zwnj;شوید) پس بازگردید و گروهی هم از پیامبر اجازه بازگشت می&zwnj;خواستند ، می&zwnj;گفتند: خانه&zwnj;های ما بی حفاظ است ، در حالی که بی حفاظ نبود ، آن&zwnj;ها جز فرار (از جهاد) چیزی نمی&zwnj;خواستند.(13)&nbsp;و اگر احزاب از اطراف مدینه در خانه&zwnj;های آنها بر آنها وارد می&zwnj;شدند سپس از آنها خواسته می&zwnj;شد که دست از دینشان بردارند حتماً آن را می&zwnj;پذیرفتند و جز اندک زمانی در پذیرش درنگ نمی&zwnj;کردند.(14)&raquo;</span></div><div dir="rtl">&nbsp;</div><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px">تعبیر به &laquo;یستأذن&raquo; حکایت از تئوریزه کردن ترس و نا امیدی از سوی برخی دارد. جریانی با طلب اذن از پیامبر برای فرار و عدم مقاومت در برابر دشمن قصد دارند در روحیه سایر مؤمنین و شهروندان مدینه ایجاد خلل و سستی نمایند. این همه در حالتی اتفاق می افتد که امیرالمؤمنین (ع) و برخی از مؤمنین راستین در خطّ مقدم جبهه در حال کارزار با زبده&zwnj;ترین نیروهای دشمن هستند.<span dir="ltr"><font color="#0563c1">[14]</font> نبرد امام علی (ع) با عمرو بن عبدود یا فارس یلیل که در تاریخ آمده است از برترین سواران عرب در آن روز بوده است از حساس&zwnj;ترین صحنه&zwnj;های نبرد احزاب است.که رسول خدا هر ضربت شمشیر امام را برتر از تمام عبادت جن و انس دانستند.<span dir="ltr"><font color="#0563c1">[15]</font></span> </span></span></div><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><div class="inbodySotitr"><div class="sotText"><div dir="rtl" align="center"><span style="color: #ff6600"><span style="font-size: 12px"><b>بنابه نقل&zwnj;های تاریخی در زمانی که پیامبر و سایر مؤمنین با ایجاد استحکامات نظامی مناسب و آرایش درخور دفاعی توانستند دشمن مستکبر را در پشت دروازه&zwnj;های مدینه متوقّف نمایند، عده&zwnj;ای منافقان مسائل اقتصادی، رفاهی و حتّی امنیّت داخلی را به چالشی برای جامعه&zwnj;ی اسلامی و شخص رسول خدا (ص) مبدّل نمودند. در موردی شخصی که از افراد با سابقه در اسلام و از اهالی بدر شمرده می&zwnj;شد به طور علنی به مقابله با پیامبر برخاسته و به ترویج خطّ یأس در میان مردم می&zwnj;پردازد. بنابر نقل طبری و یعقوبی &laquo;</b><b>مُعَتّب بن قُشیر</b><b>&raquo;، از منافقان، گفت که محمد به ما وعده&zwnj;ی گشایش قصرهای کسری و قیصر را می&zwnj;داد، در حالی که اکنون کسی برای قضای حاجت هم جرأت بیرون رفتن ندارد</b><b><span dir="ltr">!</span></b><b><span dir="ltr"><b>[16]</b></span></b><b> این عبارت بسیار مشابه سخن کسانی است که در چالش&zwnj;های امروز اقتصاد در نظام جمهوری اسلامی با درشت نمایی خط بدبینی و یأس می گویند نظامی که روزی در صدد صادر کردن انقلاب خود بود امروز در تأمین مایحتاج بهداشتی نوزادان خود نیز درمانده است.</b></span></span></div></div></div><p>&nbsp;</p><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px">با این حال امّا در کنار جنگ نخست نظامی و اقتصادی در دروازه&zwnj;های شهر، جنگ دومی به موازات آن در درون شهر میان مؤمنین و منافقین در جریان است. طول بیش از بیست روزه&zwnj;ی محاصره و قحطی شدید &laquo;نبرد روحیه&zwnj;ها&raquo; در جریان است و ستون پنجم دشمن مستکبر بنا دارد با مبالغه در بیان مشکلات شهر از مقاومت و ایستادگی مسلمین بکاهد. رهبر معظم انقلاب در توصیف فرآیند القای یأس و بدبینی در جامعه چنین می&zwnj;فرمایند:</span></div><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px">&laquo;گاهی اوقات در بیان آن انتقادی که نسبت به یک دستگاهی یا به یک شخصی داریم، مبالغه می&zwnj;کنیم. این مبالغه مضر است؛ این مبالغه در آلوده کردن و هرچه بیشتر مضطرب کردنِ افکار عمومی به کار خواهد رفت؛ این کاری است که باید به آن توجّه کرد. و ویروس بدبینی را نباید گسترش داد... نوع گفتن، نوع اقدام کردن،&zwnj; نوع برخورد کردن باید جوری نباشد که موجب بشود که مردم اسیر و دچار بیماری بدبینی بشوند؛ این بدبینی را دیگر نمی&zwnj;شود درست کرد. جوری نباشد که مردم به وضعی دربیایند که هرچه تبلیغات مثبت در یک جهتی انجام بگیرد، قابل باور نباشد برای مردم، [امّا] یک کلمه&zwnj;ی دروغ از طرف دشمن تا گفته می&zwnj;شود، قابل باور باشد برای مردم؛ این چیز خیلی خطرناکی است...&raquo;<span dir="ltr"><font color="#0563c1">[17]</font></span></span></div><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px">در پایان اما به پاس مقاومت جانانه&zwnj;ی اهل ایمان زمینه&zwnj;های امداد و نصرت الهی فراهم شده و باد و طوفان بساط مشکرین و یهودیان را از اطراف شهر جمع می&zwnj;کند:</span></div><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px">&laquo;یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیکمْ إِذْ جاءَتْکمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنا عَلَیهِمْ رِیحاً وَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها وَ کانَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیراً&raquo;<span dir="ltr"><font color="#0563c1">[18]</font></span></span></div><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px">&laquo; ای کسانی که ایمان آورده&zwnj;اید ، به یاد آرید نعمت خدا را بر خود آن گاه که ( در جنگ احزاب ) لشکریانی ( انبوه از قبایل متعدد عرب ) به شما روی آوردند ، پس بر آنها بادی ( سرد و تند ) و سپاهیانی ( از فرشتگان) که شما آنها را ندیدید فرستادیم ، و همیشه خداوند به آنچه عمل می&zwnj;کنید بیناست.&raquo;</span></div><div dir="rtl">&nbsp;</div><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px">پس از این ایستادگی و مقاومت جانانه است که باب فتوحات و پیروزی&zwnj;هایی همچون خیبر، فتح مکّه، حنین و ... برای جامعه&zwnj;ی اسلامی در مقابل جامعه&zwnj;ی استکبار فراهم می&zwnj;شود. بنابراین همان سنّتی که درباره مقاومت یاران اندک طالوت در برابر جالوت مستکبر وجود دارد بار دیگر نشان داده می&zwnj;شود:</span></div><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px">&laquo;فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْک وَالْحِکمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا یشَاءُ&raquo;<span dir="ltr"><font color="#0563c1">[19]</font></span></span></div><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px">&laquo;پس آنان را به توفیق خدا شکست دادند. و داود [جوان مؤمن نیرومندی که در سپاه طالوت بود] جالوت را کشت، و خدا او را فرمانروایی و حکمت داد، و از آنچه می&zwnj;خواست به او آموخت<span dir="ltr">.</span>&raquo;</span></div><div><span style="font-size: 12px"><br clear="all" /></span><hr align="right" size="1" width="33%" /><div id="ftn1"><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px"><span dir="ltr"><font color="#0563c1">[1]</font></span> . مصادف با اواخر اسفند ماه</span></div></div><div id="ftn2"><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px"><span dir="ltr"><font color="#0563c1">[2]</font></span> . بلاذری، أنساب الأشراف، 1977تحقیق محمود فردوس، دمشق، 1977م، ج1، ص409</span></div></div><div id="ftn3"><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px"><span dir="ltr"><font color="#0563c1">[3]</font></span> . واقدی، محمد بن عمر، المغازی، تحقیق مارسدن جونس، لندن، 1966م، ج2، ص442ـ443</span></div></div><div id="ftn4"><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px"><span dir="ltr"><font color="#0563c1">[4]</font></span> . ابن اسحاق، سیرت رسول اللّه، ترجمة رفیع الدین اسحاق محمد بن همدانی، چاپ اصغر مهدوی، تهران، 1361ش.، ج2، ص561.</span></div></div><div id="ftn5"><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px"><span dir="ltr"><font color="#0563c1">[5]</font></span> . ابن سعد، الطبقات الکبری، تحقیق احسان عباس، بیروت، دار صادر، چاپ اول، 1968م، ج2، ص57</span></div></div><div id="ftn6"><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px"><span dir="ltr"><font color="#0563c1">[6]</font></span> . ابن سعد، الطبقات الکبری، بیروت، دار بیروت، 1405ق، ج2، ص66</span></div></div><div id="ftn7"><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px"><span dir="ltr"><font color="#0563c1">[7]</font></span> . واقدی، همان، ص443.</span></div></div><div id="ftn8"><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px"><span dir="ltr"><font color="#0563c1">[8]</font></span> .22/4/1395 بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان</span></div></div><div id="ftn9"><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px"><span dir="ltr"><font color="#0563c1">[9]</font></span> . یعقوبی، تاریخ الیعقوبی، بیروت، دار الصاد، بی تا، ج2، ص51 ؛ ، ابن هشام، السیرة النبویة، تحقیق مصطفی سقا و ابراهیم ابیاری و عبدالحفیظ شبلی، قاهره، 1355ق/1936م، چاپ افست بیروت، بی&zwnj;تا.، ج3، ص233</span></div></div><div id="ftn10"><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px"><span dir="ltr"><font color="#0563c1">[10]</font></span> . سوره احزاب، آیه 12</span></div></div><div id="ftn11"><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px"><span dir="ltr"><font color="#0563c1">[11]</font></span> .12/4/1395 بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان.</span></div></div><div id="ftn12"><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px"><span dir="ltr"><font color="#0563c1">[12]</font></span> . ابن هشام، همان، ج 3، ص 228</span></div></div><div id="ftn13"><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px"><span dir="ltr"><font color="#0563c1">[13]</font></span> . سوره احزاب آیات 13-14</span></div></div><div id="ftn14"><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px"><span dir="ltr"><font color="#0563c1">[14]</font></span> . شش نفر از سپاه اسلام در این نبرد به شهادت رسیدند.</span></div></div><div id="ftn15"><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px"><span dir="ltr"><font color="#0563c1">[15]</font></span> . بحارالانوار، علامه مجلسی، بیروت، دارالاحیاء التراث، ج 20، ص 205</span></div></div><div id="ftn16"><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px"><span dir="ltr"><font color="#0563c1">[16]</font></span> . یعقوبی، تاریخ الیعقوبی، بیروت، دار الصاد، بی تا، ج2، ص51 ؛ ، ابن هشام، السیرة النبویة، تحقیق مصطفی سقا و ابراهیم ابیاری و عبدالحفیظ شبلی، قاهره، 1355ق/1936م، چاپ افست بیروت، بی&zwnj;تا.، ج3، ص233</span></div></div><div id="ftn17"><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px"><span dir="ltr"><font color="#0563c1">[17]</font></span> .15/6/1397 بیانات در جمع اعضای مجلس خبرگان رهبری</span></div></div><div id="ftn18"><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px"><span dir="ltr"><font color="#0563c1">[18]</font></span> . سوره احزاب، آیه 9</span></div></div><div id="ftn19"><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px"><span dir="ltr"><font color="#0563c1">[19]</font></span> . سوره بقره آیه 251</span></div></div></div><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><div dir="rtl"><span style="font-size: 12px"><b>گروه سیاسی اندیشکده برهان / مرتضی خانجانی|</b></span></div><p>&nbsp;</p>