بازنگری برای ترسیم هندسه‌ی نوین سیاست
به نظر می‌رسد جامعه‌ی جهانی بیش از پیش تشنه‌ی عدالت‌ورزی و ترسیم هندسه‌ی نوینی از سیاست بین‌الملل و ملی است. قطعاً ایده‌های گفتمانی انقلاب اسلامی رهاوردهای زرینی را در این‌خصوص به همراه دارد، اما این ما هستیم که باید برای تدوین و ارائه‌ی مناسب آن از همین امروز با جدیت و عزم و اراده اقدام کنیم

چرا با صورتی منسوخ‌شده از علم سیاست مواجهیم؟
علوم انسانی که غایت حوزه‌ی ذهنی بشر در دوران زندگی ماست، می‌باید مطابق با تحولات زمانی و مکانی گوناگون، چهره‌ی متنوعی به خود بگیرد؛ از آن تأثیر پذیرد و بر آن تأثیر بگذارد. در غیر این‌صورت، ما صورت منسوخ‌شده‌ای از علم انسانی خواهیم داشت.

برنامه‌ریزی برای علم سیاست، آری یا نه؟
اکنون با پدیده‌ای به نام برنامه‌ریزی برای تغییر سرفصل‌ها و محتوای دروس در رشته‌ی علوم سیاسی مواجه هستیم. با نگاهی به تجربه‌ی غرب، که نظر به بحران سرمایه‌داری به سمت برنامه‌ریزی علوم انسانی پیش رفته است، آیا در ایران، علاوه بر بحران کلی ...

کدام رویکردهای علمی تحول در علوم سیاسی را یک ضرورت می‌دانند؟
امروزه تقریباً برای همه‌ی ناظران موافق و مخالف واضح و مبرهن است که علوم سیاسی موجود (غربی) جدا از اینکه در مقام توصیه و تجویز در نقطه‌ی مقابل آموزه‌های اسلام ناب، انقلاب و نظام اسلامی عمل می‌کند، در مقام توصیف، تحلیل و پیش‌بینی سیاست در عرصه‌ی تحولات داخلی ایران و منطقه، کارایی لازم را ندارد.

چرا تحول در علوم سیاسی ضرورت دارد؟
یکی از ایرادات عمده به علوم سیاسی دانشگاهی این است که در این رشته به بنیان‌های معرفت شناختی، هستی شناختی و انسان‌شناختیِ مستتر در نظریات هیچ‌گونه توجهی صورت نمی‌گیرد. از آنجا که هر نظریه پیرامون اندیشه‌ی سیاسی، با پیش‌فرض گرفتن این مبانی بنا می‌شود، لذا توجه به این مبانی لازم است.

رشته‌ی علوم سیاسی از آنچه هست تا آنچه باید باشد
سیاست و علم هیچ‌کدام بدون ایدئولوژی معنا و مفهومی ندارند. این ادعای بسیار نادرست و دروغ را غربی‌ها جا انداخته‌اند که علم از ایدئولوژی جداست. مگر خود سکولاریسم ایدئولوژی نیست؟ آن‌ها وقتی می‌گویند که علم باید سکولار باشد، خود این یک ایدئولوژی است...

مبانی دین اسلام در راهیابی به سعادت دنیوی کاملاً توانمند هستند
ما معتقدیم که مبانی دین اسلام در راهیابی به سعادت دنیوی کاملاً توانمند هستند، ولی در این خصوص کار چندانی نشده است، چون تجربه‌ی حکومت دینی را نداشته‌ایم. شیعه فقط در دوران پیامبر (ص)، حضرت علی (ع) و شش ماه در زمان امام حسن (ع) از چنین موهبتی برخوردار بود. حکومت اسلامی بعد از انقلاب اسلامی تحقق یافته، در حالی که مبانی فکری غربی پانصد سال یا بیشتر، فرصت انسجام پیدا کرده و در حوزه‌های مختلف اجتماعی وارد شده است.

شعار می‌دهند که نباید، اما ایدئولوژیک‌ترین کتاب‌ها را لیبرال‌ها می‌نویسند
شعار می‌دهند که نباید، اما ایدئولوژیک‌ترین کتاب‌ها را غربی‌ها و لیبرال‌ها می‌نویسند. از نظر ایدئولوژیکی، قوی‌ترین آثار مربوط به آن‌هاست، اما در ظاهر می‌گویند باید بی‌طرف باشیم و علم باید منصفانه باشد. به نظر ما نیز دانشمند باید منصف باشد، باید استدلال داشته باشد، باید حرف عقلایی بزند.

بایسته‌‌های دیالکتیک جنبش دانشجویی و احزاب سیاسی
جنبش‌‏های دانشجویی، به عنوان یکی از جنبش‏‌های مدنی دارای مزیت‏های ساختاری، در عین تفاوت‏ ذاتی با احزاب سیاسی، همواره مورد طمع آن‏ها قرار گرفته است؛ به نحوی که می‌‏تواند نقش مثبت و پیشتاز خود را از دست داده و در پازل تعریف‌شده جریانات قدرت‌‏طلب بازی کند و در اثر غرض‌‏ورزی‌‏های حزبی، مورد خدشه قرار گیرد.

چه کسانی دانشگاه را سیاست‌زده کردند؟
باید اقرار کرد که دانشگاه، به دلیل دارا بودن خاصیت جریان‌ساز و الگوپذیری جامعه از آن، همیشه مورد طمع و نظر جریان‌هایی بوده است که با هدف قرار دادن این نهاد اجتماعی، قصد تأثیرگذاری بر جامعه را دارند. لذا همواره خطر بهره‌برداری جریان‏های قدرت‏طلب و گروه‏های ذی‌نفوذ فرصت‏طلب از پتانسیل جریان‌های دانشجویی وجود داشته و دارد.

بایسته‌های رقابت گفتمانی در دانشگاه چیست؟
بیانات رهبر انقلاب، مثلث الزامات رقابت گفتمانی در دانشگاه را به‌خوبی توضیح می‌دهد. ایجاد محیط آزاد برای بیان اندیشه‌ها و عقاید، اخلاق و منطق، سه رکن مهم رقابت گفتمانی است که به تعبیر ایشان، هرگاه سهم هر سه در فرایند رقابت‌های گفتمانی ادا شود، خلاقیت علمی و تفکر بالنده‌ی دینی در جامعه شکوفا خواهد شد.