آیا سند تحول آموزش و پرورش راه‌گشاست؟
هر نوع برنامه‌ای، با توجه به روند تغییرات پیاپی که در دنیا اتفاق می‌افتد، بدون اینکه مدیرانی راهبر آن را همراه با بصیرت لازم بازبینی کنند، امکان‌پذیر نیست. برنامه‌ریزی‌هایی که مبتنی بر ارزش‌های بنیادین صورت گرفته باشد، چون باثبات و جاودانی هستند، با رویکرد آینده‌نگاری نوشته می‌شوند، نه مبتنی بر واقعیات موجود، از ثبات بیشتری برخوردار هستند.

شرایط عملی‌شدن تحول در آموزش ‌و پرورش چیست؟
خروجی دستگاه‌های تعلیم و تربیت از 2 مؤلفه نشئت می‌گیرد که با هم مرتبط‌اند. مؤلفه‌ی اول زیرساخت فکری، فلسفی و نظری است که در تعلیم و تربیت وجود دارد و مؤلفه‌ی دوم ساختارها و منابع انسانی و مجموعه‌ی مدیریت و برنامه‌ریزی‌ای است که انجام می‌شود. توجه به هردوی این مؤلفه‌ها می‌تواند در طرح تحول آموزش و پرورش تأثیرگذار باشد.

این سند اصلاح آموزش و پرورش است، نه تحول!
متأسفانه دوره‌های تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه به صورتی طراحی شده است که فرد معلوماتی کسب کند تا بتواند وارد دانشگاه شود، نه اینکه به یک فرد بالغ و توانا برای ایفای نقش موفق در یک زندگی و کسب مسئولیت اجتماعی تبدیل شود.

سنخیت دانش‌آموختگان نظام تعلیم و تربیت با گفتمان انقلاب اسلامی
جهت‌گیری‌های نظام آموزشی همچنان متأثر از گفتمان مدرن است. اگرچه حجم محتوای دینی نظام آموزشی افزایش چشم‌گیر و غیرقابل‌ مقایسه‌ای با قبل از انقلاب دارد، اما این حجم، به علت ماهیت متعارضی که با سایر علوم پیدا می‌کند، عملاً به حاشیه رانده می‌شود و انتظار برآورده ساختن گفتمان انقلاب اسلامی ، خواسته‌ای دور از واقع جلوه‌ می‌کند.

چه نکاتی در سند تحول آموزش و پرورش مغفول مانده است؟
چنانچه مأموریت کنونی آموزش و پرورش را قالب‌شکنی و درانداختن طرح‌های جدید با رویکرد اسلامی بدانیم، به این واقعیت اقرار خواهیم داشت که دست‌یابی به این هدف، نیازمند پیمودن راهی پر پیچ و خم و طولانی است. مسیری که نیازمند انجام تحقیقات بسیار و اجرای ایده‌های جدید و ارزیابی دقیق و پویای نظریه‌های تربیتی بیان شده می‌باشد.

دکتر « بانکی‌پور‌فرد»/ چرا طلاق به ‌عنوان راه حل انتخاب می‌شود؟
وقتی ارزش‏‌های مدرن جایگزین ارزش‌‏های مذهبی و سنتی شود؛ دیگر حفظ کیان خانواده‌ برای جوانان چندان اهمیتی پیدا نمی‌‏کند و ‌به‌ راحتی، با بروز مشکلات هرچند کوچک و قابل حل، طلاق را به عنوان راه حل مشکلات خود ‌بر می‌‏گزیند.

دکتر «مریم معین‌الاسلام»/ چرا آمار طلاق در کشور ما بالاست؟
ازدواج‌هایی که با سبک‌های جدید مانند دوستی‌های خیابانی، اینترنتی و...صورت می‌گیرد؛ همه بر مبنای ارتباط‌هایی است که در اسلام، حرام شمرده شده است و همین ارتباط‌ها سبب به وجود آمدن یک عشق کور در دل فرد می‌شود که فوق‌العاده سطحی و زودگذر است و غالباً هم به طلاق منجر می‌شود.

دکتر «کبری خزعلی»/ طلاق و اضمحلال خانواده!
حق و تکلیف همراه یک‌دیگر در جامعه معنا می‌یابد تا جامعه به تعادل برسد، نمی‌توان جامعه را فقط حق مدار نمود و نسبت به ادای تکلیف بی‌تفاوت بود. در شرایطی که زنان جامعه فقط تک بعدی به آزادی و حق بنگرند و توجهی به تکالیف و ادای وظایف و مسئولیت‌ها نداشته باشند، تعارض میان زن و مرد در خانواده افزایش می‌یابد.

مریم عسگری‌پرور/ سبک زندگی مدرن و افزایش آمار طلاق
با تغییر سبک زندگی که مسلماً به دنبال خود تغییر ارزش‌ها را نیز در پی خواهد داشت، نهاد خانواده از درون تضعیف خواهد شد که از این مسئله می‌توان به عنوان عامل اصلی طلاق نام برد، زیرا اولین قربانی آن معنویت است که درون سبک زندگی غربی، باورها و فرهنگ جدید آن استحاله می‌گردد...

حجت الاسلام «محمود ابوالقاسمی»/ دین‌داری و پایداری نهاد خانواده
اگر در جامعه‌ای می‌بینیم که عمق خانواده محدود می‌شود به این دلیل است که هواپرستی در آنجا بیداد می‌کند و زیاده‌‌خواهی‌های نفسانی در آن اوج می‌گیرد و این مسئله سبب می‌شود که هیچ کس، فرد دیگر را نتواند تحمل کند، در نهایت کنار هم قرار گرفتن انسان‌ها منوط به این است که من از خواسته‌ام بگذرم...

راحله کاردوانی/ طلاق؛ اولین یا آخرین راه؟
در دهه‌های 70 و به ویژه 80 در ایران، شاهد تغییرات اساسی در ارزش‌ها، هنجارها و نگرش‌های افراد جامعه بوده‌ایم. معیارهای انتخاب همسر و نیز دلایل وقوع طلاق به طور مؤثری تحت تأثیر این تغییرات قرار گرفته‌اند. بسیاری از جوانان در حال حاضر سن مناسب ازدواج را از سر گذرانده‌اند و این مسئله تبدیل به یک معضل اجتماعی شده است.