دری رضایی/ رویکرد دینی سیما در سریال‌های مناسبتی(1)
تلویزیون یکی از قدرتمندترین رسانه‌هاست که همچون سایر رسانه‌ها، قابلیت‌های خاص خود را دارد. در ایران هم این رسانه ارتباطی نزدیک با دین مبین اسلام دارد و پس از انقلاب اسلامی جهت رشد دین و دین‌داری تلاش‌های بسیاری نموده است.

دری رضایی/ رویکرد دینی سیما در سریال‌های مناسبتی(2)
این وظیفه‌ی نویسندگان است که با دقت و مطالعات بیشتر از روایات ناآشنا و عجیب پرهیز کنند و دین را همراه زندگی شخصیت‌ها و داستان‌هایی کنند که برای مخاطب ملموس و باورپذیر باشد. اگر بنا را بر تأثیرگذاری بگذاریم، کلام به تنهایی تأثیر بیشتری دارد تا نمایش دست پایین و مضحک ماورایی..

سیدکاظم میرباقری/ راهکارهای رسیدن به «عدالت فرهنگی»
عدالت «محکم‌ترین شالوده»، «برترین سیاست» است؛ در این میان «عدالت فرهنگی» شالوده‌ی حرکت جهت رسیدن به نقطه‌ی مطلوب «عدالت اجتماعی» است و الگوگیری از فرهنگ «علوی» و تلاش حاکمان برای تمسک به ایشان همواره به «آرمانی بزرگ» مبدل گشته و مردم نیز با تأمل بر سیره‌ی علوی، انتظار بیش‌تری از «حاکمان نظام» دارند.

احمد واعظی/ از ستم‌زدایی تا عدالت‌گستری
برقراری «عدالت اجتماعی» در جوامع اسلامی همواره از مقوله‌های تأمل برانگیز بوده است و در این میان نقش «دولت‌های اسلامی» در تحقق این آمال الهی – انسانی در جامعه‌ی اسلامی امری اجتناب ناپذیر و ضروری است؛‌ در این مقاله محورهای تحقق این نیاز جامعه‌ی بشری از منظر سیره‌ی ائمه اطهار (علیهاالسلام) بررسی شده است.

میر معزی/ سازو کار خودکار رسیدن به «عدالت اجتماعی» چیست؟
نهادینه شدن «اخلاق‌اقتصادی‌اسلام» در جامعه موجب به وجود آمدن سازوکاری خودکار برای تحقق «عدالت اقتصادی» خواهد شد و هر چه اخلاق اسلامی به صورت گسترده‌تر در جامعه نهادینه شود، از نقش دولت در بر قراری عدالت اقتصادی کاسته و به میزانی که جامعه از اخلاق اسلامی فاصله بگیرد، نقش دولت در این زمینه سنگین‌تر خواهد ‌شد.

دکتر مسعود پورفرد/ عدالت سیاسی و اجتماعی در ایران و مالزی
در الگوی اسلامی ایران اکثریت علی‌رغم احترام‌شان و مهم بودنشان و یا «میزان رأی ملت» بودنشان. همه‌ی این موارد در سایه و نقش اسلام تعریف می‌شوند و به همین دلیل رهیافت جمهوری اسلامی در ابتدای کار بر اساس شریعت و دین (وحی و عقل) لحاظ شد. ولی در مالزی به خاطر ترکیب مذهبی و جمعیتی‌اش فقه شافعی نمی‌تواند فصل الخطاب باشد.

دکتر حسین عیوضلو(2)/ چرا کامیابی چندانی در بحث «عدالت» نداشتیم؟
متأسفانه در ابعاد نظری بحث الگوی عدالت خلأ وجود دارد، باید بتوانیم در این خصوص الگوی روشن و موفقی را در همه‏ی عرصه‏ها معرفی کنیم و آن را مبانی عمل و برنامه‏های سالانه قرار دهیم که جریان‏ها و سازمان‏هایی باید میزان به کارگیری این الگوها را در جامعه کنترل کنند.

دکتر حسین عیوضلو(1)/ آیا می‌توان به مدل کاملی از «عدالت» رسید؟
زمانی «گفتمان عدالت» شکل می‌گیرد و عدالت در جامعه پیاده می‏شود که جایگاه عدالت هم نزد نخبگان اجرایی و هم نخبگان نظری به درستی فهم شود. وقتی ابعاد تخصصی روشن شود و گستره‏ی مفهوم عدالت شناسایی شود و بعد در رفتار و گفتار حضرت علی(ع) تحقیق شود، تازه دریای عظیم این موضوع دیده می‏شود.

شمه‌‌‌ای از استعمار شدگی ما/ طعم تلخ اعتماد به انگلستان
انگلستان که با بهره‌‌گیری از دور اول جنگ‌‌‌های ایران و روس، توانسته بود منافع خود را در حفظ امنیت هندوستان و موازنه‌‌‌ی قدرت در منطقه تأمین کند، دور دوم درگیری میان دولت‌‌‌های ایران و روس را نیز مطابق با منویات خود به پیش برد.

شمه‌ای از استعمار شدگی ما/ انگلستان و بسط مداخلات در امور ایران
بی کفایتی دستگاه حاکم بر ایران از شخص شاه گرفته تا رجال مملکتی باعث شده بود تا نام انگلستان در طول تمام دوران سلطنت ناصرالدین شاه تداعی‌گر خاطره‌های تلخی برای ایرانیان باشد. جدای از مناطق فراوانی که در این دوره توسط انگلیسی‌ها از ایران جدا شد، واگذاری امتیازها نیز بر تلخی این بخش از تاریخ ایران می‌افزود.