دکتر خسروپناه: معنای تحول در علوم انسانی، تعطیلی آن نیست
نگاه غرب‌زده‌ی پنهان‌شده در پشت اندیشه‌ی برخی افراد همانند «سروش» که خود، از جمله افراد مؤثر در روند انقلاب فرهنگی بوده و بسیاری از اساتید وقت به دستور وی اخراج و محتوای بسیاری از متون زیر نظر وی نگاشته شدند، انتظار بیش‌تری از وضعیت کنونی علوم انسانی را برای ما به جا نمی‌گذارد.

دکتر پارسانیا: بومی سازی فقط مختص علوم انسانی نیست
در عرصه‌ی علوم انسانی، نباید نظریه‌هایی که بر اساس تاریخ و فرهنگی خاص شکل گرفته را بصورت مستقیم بر جامعه‌ی خود وارد کرد. توجه کردن و خواندن آن نظریات برای استفاده کردن از تجربیات تاریخی آن‌ها مناسب، اما به‌کارگیری آن بدون انجام تصرف، در واقع رفتار تقلیدی مضحکی به شمار می‌رود که کارآمد و مفید هم واقع نخواهد شد.

دکتر نجفی: تحول در علوم انسانی، شرط موفقیت در تمام علوم است
دانش‌های علوم انسانی مثل ادبیات، تاریخ، سیاست و امثال این‌ها اگر درست تحول پیدا کنند، به دانش‌های تجربی و ریاضی هم استحکام و نشاط می‌بخشند؛ اما اگر این‌ها ثبات پیدا نکنند و جایگاه‌شان معلوم نباشد، همان دانش‌های تجربی و ریاضی هم از رونق می‌افتند.

دکتر نمازی: کمبود اساتید اسلام شناس، مانعی فراروی تحول علوم انسانی
اغلب اساتید علوم انسانی دانشگاه‌های ما فاقد دانش‏ لازم، برای تولید علوم انسانی اسلامی هستند، زیرا علوم انسانی که فرا گرفته و تدریس می‌کنند مبتنی بر فلسفه‌ی غرب و تجربه‌ی حسی محض است.

دکتر انتظاری: نهادهای علمی متقاضی دانش تولیدی نیستند
مبحث بومی کردن علوم انسانی با تأکید رهبر معظم انقلاب طی چند سال گذشته حداقل در ظاهر رنگ و بویی جدی‌تر به خود گرفته است. گرچه تحقق آن نیازمند زمانی طولانی است اما، تأسف‌بار آن‌که اقتباس صرف مراکز علمی از آثار ترجمه شده‌ی فرهنگ غرب به صورت گسترده نیز هم‌چنان ادامه داشته و مورد پذیرش هم قرار گرفته است!

احسان منصوری/ عقل اندیشه گر غربی از دین سرخورده است
ارضا نشدن حس پرسش‌گری انسان غربی در مواجهه با مسیحیت تحر‌یف شده باعث گردید که عقل اندیشه‌گر غربی از دین به عنوان راهنمای سؤالات فلسفی خودش سرخورده شود که این سرخوردگی به تباین فکر علوم انسانی با دین تحریف شد‌ه‌ی مسیحیت انجامید.

مهرشاد اسفیدانی/ چرا انقلاب فرهنگی ناکام ماند؟
اگر بر تاریخچه‌ی اسلامی سازی دانشگاه‌ها مروری داشته باشیم این نکته مشخص می‌شود که شاید در اوایل دهه‌ی 60 تمرکز دولت‌هاى وقت به مقوله‌ی جنگ عذری موجه در جامه‌ی عمل نپوشاندن به فرمان امام(ره) بود، ولی پس از پایان جنگ، بازگشت مجدد اساتید سکولار، کوتاهی در اجرای کامل این مهم را بیش از پیش در پی داشت.

محمود رضا قاسمی/ ناسازگاری‌های عرفان حلقه با قرآن
در عرفان حلقه، تعدادی از آیات قرآن به‌کار رفته و از نظر معنایی سرنوشت دردناکی پیدا کرده‌اند، آیاتی که از معنای اصلی تهی شده و به بهانه‌ی شهود و درک عملی، معانی دیگری بر آن‌ها تحمیل شده است.

مژگان امراللهی/ حرکت زیگزاگی در عرفان حلقه
در فراز و نشیب‌هایی که عرفان حلقه پشت سرگذاشت، موضع‌گیری‌های اسماعیل منصوری لاریجانی بسیار جالب و قابل توجه است. ایشان استاد دانشگاه و مجری برنامه‌های مذهبی در سیمای جمهوری اسلامی ایران هستند که اعتبار شخصی و منافع فرقه‌ای، موضع‌گیری‌های دوگانه‌ای را در طول چند سال اخیر از سوی ایشان رقم زده است.

دکتر مصطفی قانعی/ فرادرمانی و عرفان حلقه
در مورد فرا درمانی ادعاهایی مطرح می‌شود و بعضی معتقداند مواردی که در این روش درمانی از آن به عنوان ادعای بهبود یاد می‌شود، ممکن است بر اثر تلقین‌هایی باشد که به فرد القا می‌گردد با این وجود فرادرمانی در علم پزشکی معنا ندارد.

محمودرضا قاسمی/ اتصال به شعور کیهانی
اگر شبکه‌ی شعور کیهانی را به تعبیر عرفان حلقه رحمت عام خدا، یا شعور الاهی بدانیم مشتمل بر جنبه‌های منفی و مثبت پنداشتن آن خطایی فاحش و سقوطی سخت در راه خداشناسی است؛ اساساً رحمت منفی یا شعور منفی در عالم وجود ندارد، به‌خصوص آن‌گاه که به خداوند نسبت داده می‌شود.

حمیدرضا مظاهری‏سیف/ علل گرایش به عرفان حلقه
فعالیت رسانه‌ای عرفان حلقه هم تبلیغ و شناخت ایجاد می‌کند و هم اعتماد. چون حضور مستمر یک فرد در رسانه و یا انتشار مطالب متعدد از یک نفر در نشریات، انس و شناختی را به وجود می‌آورد که نتیجه‌ی طبیعی آن، اعتماد به مطالب، گفته‌ها و سایر اعمال اوست