هشدارهای شهید مطهری
حساسیت‏ها و هشدارهای علامه نه فقط در دهه‌های 40 و 50 بلکه در دهه‌های70 و 80 نیز رنگ صدق پذیرفت؛ چراکه در دهه‌های70 و 80، بخش قابل توجهی از نیروهای انقلابی، آرام آرام، مبتلا به «استحاله‌ی فکری» و «التقاط ایدئولوژیک» شدند و فضای ذهنی آن‌ها به تسخیر آمیزه‏ای از آموزه‏های «اسلام» و «لیبرالیسم» درآمد!

روحانیت مطهر
همواره جریان به‌اصطلاح روشن‌فکری برای تحقق جامعه‌ی سکولار و غربی‌شده در ایران، در تلاش بوده روحانیت را از کارویژه‌های خود در جامعه دور کند و در این راه، از هیچ رفتاری فروگذار نکرده است. از جمله آنکه همواره تلاش داشته با مصادره، قلب و تحریف اندیشه‌های مراجع فکری انقلاب اسلامی از جمله شهید مطهری، این پروژه خود را به پیش برد.

چرا فرقان شهید مطهری را برای ترور انتخاب کرد؟!
بلافاصله پس از شهادت شهید مطهری، به دستور امام خمینی (ره) و با سرعت، یک تیم امنیتی به مطالعه‌ی ترور ایشان پرداخت و توانست به عوامل این ترور که برخی از اعضای گروه فرقان بودند، دست یابد. از آن هنگام تاکنون (که حدود سه دهه می‌گذرد) بحث‌های متعددی درباره‌ی علل این ترور و ماهیت گروه فرقان صورت پذیرفته است، اما...

نقش شهید مطهری در نمایش تعارض اسلام و مارکسیسم
ریشه‌های اصلی برخورد گروهک فرقان و شهید مطهری را باید در ریشه‌ی فکری این دو جست‌وجو کرد، زیرا تبار فرقان در نهایت به برداشتی التقاطی و تفسیری مارکسیستی و منحرف از دین بازمی‌گردد. حال آنکه تفسیر شهید مطهری از دین تفسیری ناب و منطبق با موازین اسلام بود.

شهید مطهری و اسلام پویا
‫با اینکه بسیاری از نوشته‌ها و گفتارهای شهید مطهری از وثاقت و قوت بی‌نظیری بهره‌مند است، لازمه‌ی امروز انقلاب اسلامی و مقتضیات زمانی و مکانی آن ایجاب می‌کند تا ضمن نقد و گذر از برخی از مباحث ایشان در برخی از حوزه‌ها، آن مباحث در سطحی بالاتر و دقیق تر مورد بررسی قرار گیرد.

اقتصاد اسلامی از منظر شهید مطهری
یکی از بحث‌هایی که پیرامون اندیشه‌ی علامه‌ی شهید وجود دارد این است که آیا نظریه‌ی اقتصادی ایشان به صورت گسترده، متأثر از گزاره‌های اصلی سوسیالیسم بوده است و یا این که وی مستقل از سوسیالیسم و تنها با تکیه بر معرفت اسلامی، نظریه‌پردازی کرده است؟ ...

آزادی در اسلام
در این مجال، اندیشه‌های شهید مطهری در خصوص تمایز میان عقیده و تفکر، جایگاه آزادی اندیشه در اسلام، نسبت اندیشه و ایمان در اسلام و مسیحیت، انقلاب اسلامی و آزاداندیشی، به شکل موجز شرح داده شده است.

چرا پس از آوینی، تبیین استراتژی هنر و رسانه‌ی انقلاب بر زمین ماند؟
شهید آوینی هم به صورت تئوریک و مبنایی با نگارش مقالات خود سعی در تبیین هنر انقلاب اسلامی ایران نمود و هم به تربیت نسل سینماگر انقلابی پرداخت، اما بی‌مهری‌هایی که به این شهید بزرگوار در زمان حیات مبارکشان شد و عدم پویایی و هوشمندی نظام فرهنگی کشور باعث شد تا راه آن شهید بزرگوار ادامه نیابد.

سینمای دینی؛ فرم یا محتوا؟
تقریباً اکثر افراد طرفدار این نظریه هستند (و از آن نتیجه گرفته‌اند) که فرم و محتوا تأثیر متقابلی بر هم دارند، از هم رنگ می‌گیرند و به هم رنگ می‌دهند. در واقع نمی‌شود این دو را جداگانه در نظر گرفت. نمی‌توانیم از قبل محتوایی را تعیین کنیم و آن را در فرم مورد نظر بریزیم.


«آوینی» سینمای آرمانی را چگونه توصیف می‌کند؟
سینما به عنوان جادوی تصویر در هزاره‌ی سوم چیست که امروزه حتی کارکردی فراتر از رسانه پیدا کرده و به عنوان ابزاری استراتژیک یا با عنوانی بهتر سلاحی استراتژیک در خدمت اغراض سیاسی درآمده است؟ هنر است یا صنعت؟ تجارت است یا ابزار؟ یا تمامی این‌ها؟

رجعت به هنر دینی شالوده‌ی تبیین هنر انقلاب
در باب هنر دینی، هنوز عده‌ای معتقدند که نباید از لفظ «هنر اسلامی» استفاده کنیم، بلکه باید بگوییم «هنر مسلمانان». برخی نیز ، متأسفانه از اساس با هنر مخالف‌اند. گروهی چنان افراطی به دفاع از هنر می‌پردازد که هر چیزی را که جلوه‌ای از نسبت‌های زیبایی دارد هنر می‌دانند و از نظرشان اسلامی بودن یا غیراسلامی بودن آن فرقی نمی‌کند...