آزادی در اسلام
در این مجال، اندیشه‌های شهید مطهری در خصوص تمایز میان عقیده و تفکر، جایگاه آزادی اندیشه در اسلام، نسبت اندیشه و ایمان در اسلام و مسیحیت، انقلاب اسلامی و آزاداندیشی، به شکل موجز شرح داده شده است.

چرا پس از آوینی، تبیین استراتژی هنر و رسانه‌ی انقلاب بر زمین ماند؟
شهید آوینی هم به صورت تئوریک و مبنایی با نگارش مقالات خود سعی در تبیین هنر انقلاب اسلامی ایران نمود و هم به تربیت نسل سینماگر انقلابی پرداخت، اما بی‌مهری‌هایی که به این شهید بزرگوار در زمان حیات مبارکشان شد و عدم پویایی و هوشمندی نظام فرهنگی کشور باعث شد تا راه آن شهید بزرگوار ادامه نیابد.

سینمای دینی؛ فرم یا محتوا؟
تقریباً اکثر افراد طرفدار این نظریه هستند (و از آن نتیجه گرفته‌اند) که فرم و محتوا تأثیر متقابلی بر هم دارند، از هم رنگ می‌گیرند و به هم رنگ می‌دهند. در واقع نمی‌شود این دو را جداگانه در نظر گرفت. نمی‌توانیم از قبل محتوایی را تعیین کنیم و آن را در فرم مورد نظر بریزیم.


«آوینی» سینمای آرمانی را چگونه توصیف می‌کند؟
سینما به عنوان جادوی تصویر در هزاره‌ی سوم چیست که امروزه حتی کارکردی فراتر از رسانه پیدا کرده و به عنوان ابزاری استراتژیک یا با عنوانی بهتر سلاحی استراتژیک در خدمت اغراض سیاسی درآمده است؟ هنر است یا صنعت؟ تجارت است یا ابزار؟ یا تمامی این‌ها؟

رجعت به هنر دینی شالوده‌ی تبیین هنر انقلاب
در باب هنر دینی، هنوز عده‌ای معتقدند که نباید از لفظ «هنر اسلامی» استفاده کنیم، بلکه باید بگوییم «هنر مسلمانان». برخی نیز ، متأسفانه از اساس با هنر مخالف‌اند. گروهی چنان افراطی به دفاع از هنر می‌پردازد که هر چیزی را که جلوه‌ای از نسبت‌های زیبایی دارد هنر می‌دانند و از نظرشان اسلامی بودن یا غیراسلامی بودن آن فرقی نمی‌کند...

غفلت از مستند دفاع مقدس
حفظ سینمای ملی، مهم و ارزشمند است و در واقع مهم‌ترین وظیفه‌ی هر فیلم‌ساز اما با این تولیدات سردستی مناسبتی و موضوعی که به یمن فن‌آوری ارزان قیمت دیجیتال ساخته می‌شوند، هیچ کمکی به حفظ یا پیشبرد جایگاه سینمای مستند کشور نخواهد شد. باید به شناخت دقیق‌تری از نوع و تکنیک «سینمای شهید آوینی» برسیم...

شهیدی که مرعوب روایت‌های هالیوودی نشد
تأکید شهید آوینی بر ارجحیت ارزش‌ها و انسان‌ها نسبت به تکنولوژی، ادوات و انسان سبب شد تا سبکی در سینمای روایت‌گری دفاع مقدس ایجاد شود که همواره دید انسانی و عرفانی در آن برجسته بوده و روایت‌گران در آن به دنبال خلق قهرمان‌های دست‌نیافتنی، که یک‌تنه دشمن را قتل عام می‌کنند، نیستند.

سینمای دفاع مقدس، ریشه‌ها و چالش‌ها
از بعد حرفه‌ای واقعیت این بود که پس از انقلاب، سینما به عنوان یک پدیده‌ی مردم‌پسند، با کارکردهای فرهنگی و در عین حال با ملاحظه‌های تجاری در رأس خود؛ از جنگ تأثیر پذیرفته بود. سینمایی که در سال‌های حیاتش در دوران منحوس پهلوی دوم، اکثراً فساد و ابتذال را بر پرده‌ی خود می‌دید، ناگاه با دنیایی کاملاً مغایر و متفاوت مواجه شد ...

چه کسانی طرح ادغام جهاد سازندگی را مطرح کردند؟!
حدود 11 سال پیش، «جهاد سازندگی» که از میراث‌های به یادماندنی امام(ره) محسوب می‌شد توسط جریانی خاص در دولت اصلاحات، حذف شد. دکتر «جعفر خلقانی» معاون سابق وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگویی اختصاصی با «برهان» به بررسی این موضوع پرداخته و معتقد است: «این انحلال، با تحلیل‌های کارشناسی صورت نگرفته است ... !»

مدیریت جهادی، استفاده‌ی حداکثری از ظرفیت‌ها
مدیریت جهادی، استفاده از ظرفیت‌ها، خارج از حدود تعریف‌شده‌ی موجود است؛ یعنی خارج شدن از حدود تعریف‌شده‌‌ی توانمندی‌ها که این خود به معنی «ما استطعتم» است. به‌عنوان مثال، در مدیریت‌های معمولیِ تعریف‌شده، گفته می‌شود اگر سرمایه‌گذار برای این کار، یک میلیارد سرمایه‌گذاری کند، کافی است. درحالی‌که در مدیریت جهادی گفته می‌شود هرچه داری سرمایه‌گذاری کن.