انقلاب اسلامی چه هست و چه نیست
انقلاب اسلامی از دو واژه‌ی انقلاب و اسلام ترکیب شده است. در اینجا، اسلام «هدف» و انقلاب «وسیله» است. در واقع، مردم و رهبری انقلاب حضرت امام خمینی (ره) به وسیله‌ی انقلاب تلاش کردند که اسلام را به‌عنوان یک مکتب اجتماعی و سیاسی مجدداً احیا نمایند

اصول و مبانی انقلاب اسلامی
اصول انقلاب اسلامی، اصولی نبودند که مردم تنها با حضور در پاى صندوق‌هاى رأى موافقت و همراهی خود را با آن ابراز کرده باشند؛ بلکه قبل از آن با ایثار و بذل جان و عزیزان و با نثار خون خود این اصول را که در قانون اساسى جمهوری اسلامی مجسّم و متبلور است، امضاء کرده‌اند.

چه عواملی انقلاب اسلامی را شکل داد؟
پدیده‌های سیاسی و اجتماعی مهم، بدون برخورداری از زمینه‌های گسترده و پیچیده‌ی عقیدتی و ریشه‌های به‌هم‌پیوسته و طولانی تاریخی نمی‌تواند امکان وقوع بیابد، چه رسد به حادثه‌ای در سطح بزرگ‌ترین پدیده‌ی سیاسی معاصر در قالب انقلاب بزرگ اسلامی.

عناصر شکل‌دهنده‌ی انقلاب اسلامی
امام راحل در طول حیات مبارک خود و به‌طور مشخص در وصیت‌نامه‌ی سیاسی الهی خود، از وحدت کلمه و وحدت صفوف ملت ایران به‌عنوان رمز پیروزى انقلاب یاد کرده و توجه همگان را به آن و پرهیز از هرگونه اقدامی که موجب خلل در وحدت میان مردم، میان مردم و مسئولان و میان مسئولان با یکدیگر شود، جلب می‌نمایند.

انقلاب اسلامی بر چه ارکانی استوار است؟
براى شکل‏گیرى هر انقلابى یک عنصر فکرى و دو عامل انسانى مورد نیاز است که بدون حضور و دخالت هر یک از آن‌ها انقلاب به معنای حقیقی و کامل کلمه شکل نمی‌گیرد و تحقق خارجی نخواهد یافت. این سه عنصر، که عناصر موجده‌ی انقلاب هستند، ارکان انقلاب نامیده می‌شوند.

روش دستیابی به حدود آزادی در اسلام
نظام حقوقی اسلام، با توجه به مبانی موجود آن، تفاوت بسیاری با نظام حقوقی در غرب و جهان‌‌بینی سکولار دارد. برخی شباهت‌های ظاهری و شکلی را نباید دلیلی بر همسانی واقعی این دو نظام دانست. دو مبنای متفاوت ثمرات و ویژگی‌های متفاوتی را موجب می‌شوند...

«مبنا» و «معیار» برخورداری انسان از حق آزادی
از جمله مهم‌‌ترین مباحث و مسئله‌‌ها درباره‌ی آزادی، مبنا و معیار برخورداری انسان از حق آزادی است. به عبارت دیگر، با این پرسش روبه‌رو هستیم که به چه دلیلی باید انسان از حق آزادی برخوردار باشد؟ نوع پاسخی که به این پرسش داده می‌‌شود وابسته به جهان‌‌بینی و بیش از همه، انسان‌‌شناسی است.

بررسی مفهوم «آزادی» از منظر رهبر انقلاب
آزادی‌خواهى نباید فقط منحصر در معناى محدود سیاسى تلقى و معنا شود. در آزادی‌هاى سیاسى، آزادی‌هاى اجتماعى از بخش‌هاى مهم آزادی‌هاى بشرى است. ما خودمان کتک‌خورده و زندان رفته‌ى این آزادی‌ها هستیم و معناى آزادى سیاسى را مى‌فهمیم؛ اما مى‌گوییم کسانى که با شعار آزادى سیاسى، دنبال تحقق شعارهاى ضدآزادى‌ترین مجموعه‌هاى سیاسى دنیا - هیئت حاکمه‌ى آمریکا؛ فاشیست‌هاى ظاهراً دموکرات موجود در دنیا که از هر فاشیستى، فاشیست‌ترند مجموعه‌اى متعصب و نو محافظه‌کار که تازه وارد میدان سیاست شده‌اند - درباره‌ى ایران هستند، این‌ها آزادی‌خواهند؟ این، آزادی‌خواهى و دنبال آزادى سیاسى رفتن است؟.

ویرانیه ای که آزادی جنسی برای غرب به بار آورد!
انسان غربی ارزش‌هایش را در نبرد با همجنس‌گرایی، شرب بیش از حد مشروبات الکلی، نژادپرستی، صنعت سکس و غیره از دست داده و حال برای گریز از گرداب، رویاهایش را در مصرف‌گرایی، الگوبرداری از هنرپیشه‌های هالیوودی و شبیه‌سازی به انسان‌هایی که به عنوان الگو برایش ساخته و پرداخته‌اند، جست‌وجو می‌کند؛ غافل از این که چه عواقبی در آینده‌ای نزدیک خواهد داشت

چرا غرب شعار آزادی سر می دهد؟
با نفی دستیابی به حقیقت، انسان غربی چون در فراسوی خود هیچ مقصدی نمی‌بیند، همه‌ی راه‌ها برای او یکسان و همه‌ی گام‌ها برای او مباح می‌شود. آزادی و اباحیت در مسیری که غرب پیموده است، معیاری نیست که راه را از بیراهه بازنماید و مقصدی را نشان دهد، بلکه تنها گزینه‌ی پیش روی انسان غربی است.