توصیه‌هایی برای حمایت از تولید وطنی
تولید ملی، از اقناع فرهنگی تا سیاست‌گذاری صحیح صنعتی
حمایت بی‌ضابطه، غیرهدفمند و غیرمدت‌دار همان‌قدر که به اعتماد عمومی و قضاوت آن‌ها در مورد تولید ملی ضربه می‌زند، باعث پایین آمدن بهره‌وری نیز می‌شود و صنایعی که می‌توانستند لوکوموتیو اقتصاد برای حرکت بالنده و توأم با رشد پایدار باشند را تبدیل به «سربار صنعت» می‌‌کند.
بررسی مؤلفه‌های مردمی‌ترین انقلاب جهان
چرا انقلاب ایران، اسلامی است؟
اعتقاد به اینکه اسلام تنها مکتب جامع و توحیدی است که تضمین‌کنندة عدالت، آزادی، صلح، امنیت و ارتقای معنوی انسان است، عامل اصلی پیروزی انقلاب بود. مذهب تشیع با بهره‌گیری از دو اصل مهم «شهادت» و «غیبت»، مهم‌ترین منبع تجهیز ایدئولوژیک جنبش اجتماعی مردم و به‌مثابة گرانیگاه و خاستگاه یک «ارادة مطلقاً جمعی» نمایان شد.
پاسخی به شبهه‌افکنی رسانه‌های ضدانقلاب
وقتی پادوهای سلطنت مدعی عدالت می‌شوند!
بسیاری از جوانان ما نمی‌دانند که رضاخان هنگامی‌که سلطنت را واگذار کرد 10درصد کل اراضی کشور و حدود 7 هزار روستا را تمام به تصرف خود درآورده و به نام خود ثبت کرده بود.
سیاست خارجی شاه در دهۀ چهل و پنجاه
سیاست «مستقل ملی» شاه بدون روتوش
تحولات نظام بین‌الملل، به‌ویژه خروج ارتش انگلیس از کانال سوئز و خلأ به‌وجودآمدۀ ناشی از آن، در کنار دکترین نیکسون که مانع حضور و مداخلۀ مستقیم آمریکا در منطقه می‌شد، نگاه آمریکا را به‌سوی ایران، که بهتر از هر دولتی در منطقه می‌توانست منافع آمریکا و غرب را حفظ کند، جلب کرد.
کارنامۀ حزب توده و جبهۀ ملی
نتیجۀ اعتماد به شرق و غرب
هرچه توجه مصدق از داخل کشور به خارج جلب می‌شد و حمایت آمریکا جای حمایت مردم ایران را می‌گرفت، پایگاه اجتماعی دولت مصدق نیز ضعیف‌تر می‌شد. افشا شدن نامه‌های مصدق به رئیس‌جمهور آمریکا تنها برای جلب حمایت و کمک مالی، موجب شد تا جو منفی علیه او در داخل شکل بگیرد.
در باب آرمان نهفته در پیشرفت درون‌زا
عدالت به‌مثابۀ پیشرفت
در پیشرفت درون‌زا، ادعا بر نبود نیاز به تعامل با محیط خارجی نیست، بلکه ادعای مطرح‌شده در این نوع نگاه، نبود امنیت برای فرایند پیشرفت در صورت وابسته کردن آن به تعامل با محیط خارجی است.
عزت ملی در دوره‌ی پهلوی و انقلاب اسلامی
امام (ره) از واژه‌ی تقلید بدشان می‌آمد
شاه نیز مانند پدرش رضاخان همیشه دلهرۀ ساقط شدن حکومتش توسط دولت‌های کودتایی را داشت. از طرفی همیشه نگران قیام‌های مردمی نیز بود. شاه که در سال 32 به دست آمریکایی‌ها روی کار آمده بود، تا آخر عمرش این دلهره را با خود به‌همراه داشت.
مسئولان دیپلماتیک بخوانند
خطر روند تعهدپذیری‌های افراطی و پنهانی
آنچه باید در امضای یک معاهده یا توافق خارجی اصالت داشته باشد، منافع ملی و ارزیابی راهبردی از تهدیدات و فرصت‌های آتی امضا یا عدم امضا است. محاسبه هزینه و فایده تعهدپذیری باید بر اساس منافع ملی باشد.
نگاهی به دستاورد دو شاه ایران برای مردم
ورطه‌های توسعه در عصر پهلوی
کشف حجاب که بعداً توسط دولت قانونی شد، اوج افراط‌گری سلطنت پهلوی بود. نهاد دین و متولیان این عرصه نیز از تیغ تیز اصلاحات و تغییرات این دوران در امان نبودند. تظاهرات عمومی در عید قربان و مراسم زنجیرزنی در ماه محرم ممنوع و شبیه‌خوانی و تعزیه‌داری در سوگ امام حسین (ع) محدود شد. این‌ها توسعۀ رضاشاهی بودند.
بررسی نتایج توسعه‌ی برون‌زا در ایران دهه‌ی چهل و پنجاه
برنامه‌ی آمریکا برای توسعه‌ی ایران چه بود؟
به‌گفتۀ هالیدی، «اصلاحات ارضی به‌عنوان برنامه‌ای از بالا به پایین، نفوذ سازمان‌های دولتی و انتقال قدرت از مالکان بزرگ به بوروکرات‌های شهری را تقویت و در مقابل، روستاییان و دهقانان ایرانی را تضعیف کرد.»
بررسی تجربه‌ی دیگر کشورها در مذاکره با آمریکا؛
نتیجه‌ی اعتماد سایر کشورها به آمریکا چه شد؟
تجربه‌ی برخی کشورها در رابطه و مذاکره با آمریکا می‌تواند نوع برخورد آمریکا و الگوی رفتاری این کشور را در مواجهه با دیگران نشان دهد. این امر شاخصی اساسی در تنظیم روابط ما با این کشور خواهد بود.
اندیشکده برهان بررسی می کند:
سهم نهادهای خارج از دولت از بودجه کل کشور چقدر است؟
بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در لایحه بودجه 97، حدود 80 درصد از 2831 هزار میلیارد ریال بودجه دستگاه‌های اجرایی ملی به دستگاه‌های داخل قوه مجریه تعلق می‌گیرد.