کارنامۀ حزب توده و جبهۀ ملی
نتیجۀ اعتماد به شرق و غرب
هرچه توجه مصدق از داخل کشور به خارج جلب می‌شد و حمایت آمریکا جای حمایت مردم ایران را می‌گرفت، پایگاه اجتماعی دولت مصدق نیز ضعیف‌تر می‌شد. افشا شدن نامه‌های مصدق به رئیس‌جمهور آمریکا تنها برای جلب حمایت و کمک مالی، موجب شد تا جو منفی علیه او در داخل شکل بگیرد.
در باب آرمان نهفته در پیشرفت درون‌زا
عدالت به‌مثابۀ پیشرفت
در پیشرفت درون‌زا، ادعا بر نبود نیاز به تعامل با محیط خارجی نیست، بلکه ادعای مطرح‌شده در این نوع نگاه، نبود امنیت برای فرایند پیشرفت در صورت وابسته کردن آن به تعامل با محیط خارجی است.
عزت ملی در دوره‌ی پهلوی و انقلاب اسلامی
امام (ره) از واژه‌ی تقلید بدشان می‌آمد
شاه نیز مانند پدرش رضاخان همیشه دلهرۀ ساقط شدن حکومتش توسط دولت‌های کودتایی را داشت. از طرفی همیشه نگران قیام‌های مردمی نیز بود. شاه که در سال 32 به دست آمریکایی‌ها روی کار آمده بود، تا آخر عمرش این دلهره را با خود به‌همراه داشت.
مسئولان دیپلماتیک بخوانند
خطر روند تعهدپذیری‌های افراطی و پنهانی
آنچه باید در امضای یک معاهده یا توافق خارجی اصالت داشته باشد، منافع ملی و ارزیابی راهبردی از تهدیدات و فرصت‌های آتی امضا یا عدم امضا است. محاسبه هزینه و فایده تعهدپذیری باید بر اساس منافع ملی باشد.
نگاهی به دستاورد دو شاه ایران برای مردم
ورطه‌های توسعه در عصر پهلوی
کشف حجاب که بعداً توسط دولت قانونی شد، اوج افراط‌گری سلطنت پهلوی بود. نهاد دین و متولیان این عرصه نیز از تیغ تیز اصلاحات و تغییرات این دوران در امان نبودند. تظاهرات عمومی در عید قربان و مراسم زنجیرزنی در ماه محرم ممنوع و شبیه‌خوانی و تعزیه‌داری در سوگ امام حسین (ع) محدود شد. این‌ها توسعۀ رضاشاهی بودند.
بررسی نتایج توسعه‌ی برون‌زا در ایران دهه‌ی چهل و پنجاه
برنامه‌ی آمریکا برای توسعه‌ی ایران چه بود؟
به‌گفتۀ هالیدی، «اصلاحات ارضی به‌عنوان برنامه‌ای از بالا به پایین، نفوذ سازمان‌های دولتی و انتقال قدرت از مالکان بزرگ به بوروکرات‌های شهری را تقویت و در مقابل، روستاییان و دهقانان ایرانی را تضعیف کرد.»
بررسی تجربه‌ی دیگر کشورها در مذاکره با آمریکا؛
نتیجه‌ی اعتماد سایر کشورها به آمریکا چه شد؟
تجربه‌ی برخی کشورها در رابطه و مذاکره با آمریکا می‌تواند نوع برخورد آمریکا و الگوی رفتاری این کشور را در مواجهه با دیگران نشان دهد. این امر شاخصی اساسی در تنظیم روابط ما با این کشور خواهد بود.
اندیشکده برهان بررسی می کند:
سهم نهادهای خارج از دولت از بودجه کل کشور چقدر است؟
بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در لایحه بودجه 97، حدود 80 درصد از 2831 هزار میلیارد ریال بودجه دستگاه‌های اجرایی ملی به دستگاه‌های داخل قوه مجریه تعلق می‌گیرد.
گفت‌وگو با دکتر وحید شقاقی دربارۀ برنامه‌ریزی در اقتصاد ایران
سیستم‌عامل نئولیبرالیسم و مشکلات اقتصاد ایران
از دهۀ شصت، در دنیا برنامه‌ریزی، سناریویی رواج یافت. به این شکل که مثلاً در صورت بروز اتفاق شمارۀ یک، سناریوی شمارۀ یک انتخاب شود، اتفاق شمارۀ دو سناریوی شماره دو و الی‌آخر. در ایران کل نظام برنامه‌های میان‌مدتِ تنظیم‌شده بعد از مدتی به‌دلیل تغییر متغیرها، از قابلیت اجرا ساقط می‌شود.
دهن کجی اصلاح طلبان به حکم امام(ره)
ماجرای تشکر سلمان رشدی از اصلاح طلبان چه بود؟!
امام خمینی(ره): ترس من این است که تحلیل‌گران امروز، ده سال دیگر بر کرسى قضاوت بنشینند و بگویند که باید دید فتواى اسلامى و حکم اعدام سلمان رشدى مطابق اصول و قوانین دیپلماسى بوده است ‏یا خیر .
واکاوی کارنامۀ دولت در حوزۀ تولید
چرا تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی شتاب گرفته است؟
طبیعتاً وقتی کشوری با رکود اقتصادی مواجه می‌شود، معمولاً دولت آن مالیات‌ها را کاهش می‌دهد. همان‌طور که قبلاً عرض کردم، متأسفانه نه‌تنها در کشور ما این کاهش انجام نشد، روی واحدها و بنگاه‌های اقتصادی کشور فشار بیشتری نیز وارد شد. این امر قطعاً پیامدهای بسیار بدی خواهد داشت.
مصاحبه با جناب آقای حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده محترم مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس
خَلق سازوکارهای قانونی برای اعطای حقوق‌های نجومی!
آنچه در ادامه می‌آید، مشروح مصاحبه‌ی اندیشکده برهان با جناب آقای حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده محترم مجلس شورای اسلامی در غرفه‌ی اندیشکده برهان در بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور در خصوص سوءاستفاده از سازوکارهای قانونی برای اعطای حقوق‌های نجومی است که تقدیم خوانندگان گرامی می‌گردد.