ابعاد نظری جمهوری اسلامی در افق معرفتی علامه سید منیرالدین حسینی
جمهوری اسلامی دارای سه ضلع معقولیت، مشروعیت و مقبولیت
جمهوری اسلامی به نوعی از حکومت گفته می‌شود که بین «حاکمیت همه‌جانبه‌ی دین» و «مشارکت گسترده‌ی مردم» پیوند برقرار کرده و این دو امر مهم را در قالب یک ساختار سیاسی و حکومتی تحقق می‌بخشد.
ابعاد نظری جمهوری اسلامی در افق معرفتی حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خمینی (ره)
ولایت‌فقیه رکن بنیادین جمهوری اسلامی
نظریه‌ی ولایت‌فقیه که مانع اگوئیسم در ساحت اجتماعی و فردی می‌گردد، براساس مبنای فرهنگی و نه اقتصادی آن و روش اجتهاد، قادر است جلوی استبداد و تغلب بایستد و جامعه را از حالت بی‌نظمی و خودمداری بیرون آورد.
پاسخی علمی به یک ادعای غیرواقعی
توهم شیرین گفت‌وگو به‌جای موشک با نگاه اقتصادی+نمودار
انتظار جایگزینی گفت‌وگو به‌جای تسلیحات نظامی در رابطه با آمریکا، توهمی است ناشی از عدم آگاهی از مبانی اقتصاد سیاسی نظامی‌گری آمریکا در جهان حاضر. به‌عبارتی تا زمانی که مجتمع‌های نظامی-صنعتی آمریکا بر هیئت حاکمه‌ی این کشور تسلط دارند و یکی از موتورهای رشد اقتصاد این کشور هستند، دنیای آینده‌، دنیای موشک‌ها خواهد بود و نه دنیای گفت‌وگوها.
ابعاد نظری جمهوری اسلامی در افق معرفتی علامه محمدتقی مصباح یزدی
جمهوری اسلامی با مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی
رأی و نظر مردم باعث به وجود آمدن حکومت می‌شود. خداوند متعال به پیامبر می‌فرمایند: هو الذی ایدک بنصره و بالمؤمنین. کمک و همدلی مردم مؤثر در عینیت‌بخشی به حکومت، حتی حکومت پیامبر است.
ابعاد نظری جمهوری اسلامی در افق معرفتی حضرت آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی
نسبت جمهوریت و اسلامیت، نسبت بدن و روح
رابطه‌ی این دو بدین‌گونه است که حیات جمهوریت، بستگی به اسلامیت دارد. اگر اسلام باشد، جمهوریت زنده است و مستعمَل می‌شود، وگرنه می‌شود مهمَل.
تجربه‌ی عزت‌جویی در جمهوری اسلامی
آیا انگیزه‌ی اصلی سیاست خارجی ایران «منافع ملی» است؟
مسئله‌ی هسته‌ای نیز یکی از شاخص‌های پی‌جویی عزت در سیاست خارجی است؛ چراکه در پی این عزت‌جویی، ایران تحت شدیدترین تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه‌ی قدرت‌های بزرگ و ملل متحد قرار گرفت.
بررسی رابطه‌ی پهلوی دوم و رژیم صهیونیستی
بهائیان؛ نقطه‌ی وصل شاه و اسرائیل
براساس شواهد و مدارک به‌دست آمده، فرقه‌ی دورغین بهاییت یکی از عوامل نفوذ اسراییل در ایران در طول دوران پهلوی محسوب می‌شده است به طوری که آن‌ها با نفوذ در نهادها و بخش‌های مختلف تلاش می‌کردند تا منافع اسراییل در ایران هرچه بیشتر تحکیم شود.
به مناسبت ترور احمد کسروی توسط فداییان اسلام؛
الحاد در پیکر اصلاح‌گری
زمانی که رگه‌های هندسه‌‌ی فکری کسروی مورد بررسی قرار می‌گیرد، مشاهده می‌کنیم که وی مشابه وهابیان داعیه‌ی اصلاح‌گری داشت و با ذهنیتی جزمی، با مفاهیم اسلامی به عنوان شرک و خرافه و بدعت به مبارزه می‌پرداخت.
عزت، حکمت یا مصلحت
کدام‌یک اولویت سیاست خارجی است؟
عزت در سیاست خارجی جایگاه اول را داراست و منافعی که بدون لحاظ این اصل متعالی، تحصیل گردد، زودگذر و موقتی است، ولی عزت و در نتیجه هویتی که از این اصل برمی‌آید، همیشگی و پایدار است و نحوه‌ی قضاوت مثبت سایرین درباره‌ی یک کشور در صحنه‌ی نظام بین‌الملل را سبب می‌شود.
در آستانه‌ی سالروز درگذشت سیدجمال‌الدین اسدآبادی
سیدجمال در ترازوی داوری
یک شخص چگونه می‌تواند هم پدر روشن‌فکری دینی باشد و هم نیای بنیادگرایی محسوب شود. هم بنیان‌گذار سلفیه باشد و هم متجددی غرب‌گرا. هم مذهبی مرتجع خوانده شود و هم کافری بی‌دین. و از قضا مورد سوءظن و طرد همه‌ی این گروه‌ها قرار بگیرد.
تصویری از مجلس ایران در فاصله‌ی سال‌های ۱۳۲۰تا ۱۳۲۹
عصری آشفته و مجالسی آشفته‌تر
با وجود اینکه دهه‌ی 1320 را سال‌های طلایی فعالیت مجلس در دوران حکومت پهلوی‌ها می‌دانند، اما باید گفت به‌دلیل ساختار ناهمگون مجلس، عدم شناخت نمایندگان از جایگاه این نهاد و وابستگی برخی از آنان به قدرت‌های خارجی، حتی در این دوران هم مجلس نتوانست به‌خوبی در روند اداره‌ی کشور ایفای نقش کند.
درک جایگاه ولایت در برخورد بنیان‌گذار انقلاب با آیت‌الله منتظری
وقتی امام (ره) ملاحظه‌ی حاصل عمر خود را نیز نمی‌کند
امام خمینی (ره) در پیام خویش به نمایندگان مجلس خبرگان، سه توصیه‌ی نهایی و اساسی را متذکر می‌شوند: 1. عدم غفلت از کید ساحران و وسوسه‌ی خناسان، 2. ادامه‌ی راه با قدرت الهی و تعهد به اسلام بزرگ و قوت ایمانی و روحی و 3. عدم توجه به هیچ‌چیز الا مصالح اسلام و مسلمین.